Nieuwjaarsspeech 2019

Nieuwjaarsspeech 2019

Een nieuwjaarsrede. Dit is een korte terugblik op 2018 en een prognose voor mogelijkheden in 2019. Wat er zou kunnen gebeuren… Maar we kunnen nu niks beloven… we gaan het zien ! Eerst een klein woord van dank.

Ik vind het een mooie uitdaging om in deze tijd van technologische vernieuwing in de computerij te mogen werken. Met deze gasten vind ik het helemaal leuk. In minder dan een jaar heb ik al een beetje mijn plek in het team en in de school gekregen. Dankzij de collega’s en dankzij de studenten. Bedankt !

2018 was een moeilijk jaar voor ons team. Toen ik in Mei kwam, zeiden de collega’s: je komt op het dieptepunt. Daarna volgde een moeizame verhuizing naar de Prins-Alexanderlaan. Waar het gebouw eigenlijk niet gebruiksklaar was. En we fuseerden en passent met een ander team – allemaal aardige mensen maar er zijn nu nog steeds 2 teams. 30, 40 man met een nieuwe teamleider. Een Interim.

Ondertussen is onze achterstand in IT-land weer een jaar verder opgelopen. Wat zijn onze kansen voor het nieuwe jaar ?

De grootste uitdaging voor 2019 zit ‘m nog steeds in het lesprogramma. Wij bieden nu basically drie career-paths aan: dat voor Windows Server Beheerder, Cisco Netwerkbeheerder en de PHP-Developer. Microsoft en Cisco hebben elk een gouden cursustraject opgesteld. Deze vormen de kern van onze opleiding, die dan verder is opgeleukt met iets over databases, linux bash en de AVO-vakken.

Het jammere is nu: de markt vraagt om andere expertises. Niet dat Windows Server niet meer bestaat, maar de technologie verschuift naar de cloud. Het lesprogramma zoals er nu ligt, had er in 2005 ook zo uit kunnen zien. Ander versie nummer op de systemen en klaar.

Laten we eerst maar beginnen te denken in career paths in plaats van in vakjes. Het heeft geen zin om een blokjesschema te maken van een vak dat niet meer in hokjes past. De niveauverschillen tussen de leerlingen zijn zo groot. Het vak IT is inmiddels verschrikkelijk breed. Het gaat net zoveel om leren-leren als om de professionele houding van de IT-er. De ontwikkelingen gaan zo enorm hard. Dus als je de basis nu oppikt en daarbij een specialiteit hebt waarmee je uit de voeten kunt, ben je klaar om de wereld in te gaan.

Career Paths dus, en daarbij zeg ik dat er twee hele mooie zijn. Allereerst moeten we updaten naar het Internet tijdperk, want de office server die files opslaat en mail verwerkt is niet meer alleen. De webserver is normaal gesproken Linux, tenzij het een specifieke windows applicatie moet draaien. Binnen Linux heb je weer de variatie met de verschillende distributies, webservers, databases en programmeertalen. En, de webservers die bij de IPS’s staan hebben een ISP-controlepaneel waarmee ze tientallen of honderden domeinen op een enkele server hebben staan.

Career Path Linux Web Hosting

Career Path Linux Web Hosting is het dus de eerste nieuwe, maar dat wordt nog een uitdaging om in te vullen. Traditioneel zijn de Linux cursussen gericht op bash shell commands. Maar dat is alleen ondersteunend. Zo leer je niet Apache en Postfix. Je zult de services moeten draaien. Gebruiken. Inrichten naar smaak en behoefte. Daarvoor zullen we de studenten dus uren moeten laten maken met de praktijk. Hun eigen project. Hun servers live zetten en houden. Leren beheren. Er is nauwelijks een student met een eigen domeinnaam, website en email.

Niet helemaal perfect, maar een mooie start is het Linux+ traject van LPI en CompTIA. Daar kunnen we wat mee. Kleine stap om er Web Server Hosting van te maken. Er is ook een learning path op Lynda (LPI), dus dat schiet al aardig op.

Career Path Cloud Engineer

De nerds hebben de afgelopen 10 jaar niet stil gezeten. Met dat webservertje kom je er al lang niet meer. Ze worden tegenwoordig automatisch ingericht – de configuratie staat in code. De servers worden automatisch op- en down geschaald. Je hebt load balancers, reverse proxys. Services draaien niet meer op een heel OS maar in een container. Je moet je datacentrum monitoren. En voor de developers – hoewel een beheerder ook enige code moet kunnen schrijven blijft development een apart vak – je moet je code continu monitoren en integreren in het ecosysteem. Op dat punt noemen we het DevOps maar als wij 2/3 daarvan onder de knie hebben, mag je je van mij Cloud Engineer noemen. Of het nu gaat om een fysiek datacenter of een cloud omgeving.

DevOps Roadmap by Kamran Ahmed, lees door op https://hackernoon.com/the-2018-devops-roadmap-31588d8670cb

Wat betekent dit voor de opleiding?

Leuk, twee plaatjes van een ander voor twee extra career paths . We doen al 20 jaar met de huidige twee – drie met development erbij-. Dit is de grootste shock die deze opleiding ooit heeft gezien. Hoeveel jaar denk je nodig te hebben om dat allemaal in te voeren?

Laten we het maar gewoon zeggen: als we dit lesprogramma willen aanbieden en verder alles bij het oude laten, dan redden we het niet. Een klassikaal systeem, waar iedereen dezelfde uitleg op hetzelfde moment moet krijgen ? Terwijl het docententeam zelf eerst nog jaren op cursus zou moeten om het zelf onder de knie te krijgen ?

In mijn 15 jaar onderwijs heb ik wel geleerd dat het goed werkt als je de opdracht wilt updaten, door ofwel de inhoud te moderniseren, ofwel door een ander tool (software) te kiezen. Als je de inhoud en het tool allebei update, is het een stuk moeilijker. Omdat je het zelf ook nog niet zo goed kunt, natuurlijk. Misschien dat we het met het hele team wel kunnen – er zal toch weinig anders op zitten. De enige andere optie is niets doen. Wij weten al waar dat ons brengt: volle inschrijflijsten, volle aanmeldingen en klassen maar lege klaslokalen. De studenten zijn massaal absent. Wat zei Sjef Drummen ook weer over absenten?

Spijbelaars ? De leerling heeft altijd gelijk. Naar die fuck, daar ga ik niet meer naar toe.

Je moet het onderwijs niet vernieuwen. Paard en wagen, daar hoef je geen rubber banden meer op te leggen. Wij denken aan vleugelvliegmachines. Het onderwijs moet opnieuw worden uitgevonden.

Met zijn Agora school heeft Drummen inderdaad het onderwijs opnieuw uitgevonden. Maar ook in een specifieke IT-opleiding werkt deze manier van werken. Bij 42 in Parijs, en bij haar zusje Codam in Amsterdam. Logisch dat het werkt, want dit Agile Learning lijkt het meest op de werkwijze in een modern IT-bedrijf.

Wat betekent dit voor de organisatie ?

Laten we eerlijk zijn: we moeten het lesprogramma updaten een dat kan alleen werken als we de manier van leren tegelijk mee veranderen. De student zelf laten leren, en het team begeleidt. Agora heeft daarvoor een mooi systeem bedacht dat we kunnen uitproberen en dan naar onze hand zetten.

Maar het laat zich niet van een website kopiëren. Naast het onderwijs en het team heb je in de school nog veel meer. Een gebouw. De interne IT. De beveiliging / bewaking / veiligheid. En zo gaat het door. Bij ons zijn al deze afdelingen lekker aan zichzelf gewend geraakt en in een bepaalde lifestyle terecht gekomen. Als wij leuk Agoraatje gaan spelen, kan dat alleen als de hele organisatie mee verandert. Anders zegt IT: “ Wat, binnen servers draaien, dat doen we niet ! ” Anders zegt huisvesting: “wat, iedereen een eigen werkplek, dat kan niet!“. Anders zegt de roostering: “wat, geen rooster, dat kan niet!“. Als je de organisatie wilt veranderen, en wel zo radicaal, heb je iemand nodig in de top die zegt, dit gaan we dus echt doen, met zijn allen.

Andere Harkjes tekenen?

Als management nadenkt over de organisatie, is er nogal eens de neiging om harkjes te tekenen: de organisatie-structuur bestaat immers uit blokjes die hiërarchisch worden gerangschikt: wie valt onder wie? De organisatie is vormgegeven als een machine met al zijn onderdelen.

In het Agile tijdperk heeft ook deze filosofie zijn langste tijd gehad. Kijk nu eens wat McKinsey zegt: Organiseren als een organisme. Met dit plaatje:

Moderne manier van organiseren volgens McKinsey.

Wat je op deze manier krijgt is gemengde teams die als kleiner team alle functies vervullen: klanten winnen, klanten bedienen, klanten tevreden houden. In de IT zie je dit wel vaker, zoals bij gewilde bedrijven als Avantage (Blaak) en Keytoe (Maassluis). Ze zijn vaak ook fan van Society 3.0 !

Wat betekent dit voor de docent ?

Zou je er tegenop zien, om op een andere manier te werken. Met andere spullen ? Hoe verandert je rol als docent?

In het oude systeem ben je als docent natuurlijk degene die alles weet. Ik heb wel collega’s gehad die het heel erg schokkend vonden… Jongens, dit is WordPress, we gaan dit nu met zijn allen tackelen – want ik weet er net zoveel van als jullie namelijk nada. Maar als we het hebben over de Cloud en Agile, kan niemand van ons toch nog zeggen dat ie er alles van weet ? Ik zelf in ieder geval niet. De IT is breed zat, je kunt nooit alles weten. Als je maar in beweging bent.

Het gaat dus niet meer over het overbrengen van kennis. Wat dan wel? Professionele werkhouding? Ja. Maar dan nog beter!

Als je een schip wilt bouwen, leer ze dan niet over hoe een boot werkt, maar laat ze verlangen naar die enorme, eindeloze oceaan.

Variatie op Antoine de Saint-Exupéry.

Als docent ben je geen docent meer, maar je coacht je studenten door hun studie heen. Geen roosters, geen vakken. Rust en lekker werken. De ervaring is: na 6 weken wil niemand meer terug naar het oude systeem. Studenten en docenten !

Kortom, een 2019 met geweldige mogelijkheden. Mocht het allemaal niet lukken, hebben we in elk geval wel een leuke speech gehad!